Dag- en weekbladen


Bereik met een hoge attentiewaarde
Terwijl de ontwikkelingen van de digitale media elkaar in rap tempo opvolgen, staat printmedia nog altijd als een huis. Offline advertenties hebben een hoge attentiewaarde. Tijdens het lezen van een krant is het natuurlijk niet mogelijk om weg te klikken. De lezer is gefocust op de voorliggende content. Ook commerciële uitingen worden gezien als content, zeker wanneer het repeterend is, op vaste dagen of posities, dan is het “verwachte” content en wordt het gericht gelezen.
Meest voorkomende opties
Dagbladen
weten lezers te boeien zodanig dat ze bereid zijn te betalen voor de content. Dagbladen worden door meerdere leden van het gezin gelezen en vervolgens doorgegeven aan familie, vrienden en buren. Maar liefst 40% van de Nederlandse dertienplussers leest dagelijks een dagblad.
Weekbladen
Lokale communicatie blijft een grote rol spelen in het dagelijks leven, lokale media is een sterke schakel in het in beweging brengen en verbinden van lokale inwoners. Weekbladen kenmerken zich door een uitstekend lokaal bereik en een relatief lage investering per 1000 te bereiken consumenten.
Duitsland
Daar is de wijze van nieuws-consumptie traditioneler. Dit maakt dat de positie van zowel de dag- als weekbladen erg sterk is. Met ruim 350 dagbladen, waarvan 336 regionaal, heeft Duitsland de grootste krantenmarkt van Europa. 60% van de Duitsers van 14 jaar en ouder leest regelmatig een krant.