Fastfloor Doetinchem is specialist op het gebied van vloeren, wandafwerking en raambekleding en met klanten als Amazon, Decathlon, Lidl, Scania, IKEA en LEGO één van Nederlands grootste spelers op de internationale vloerenmarkt. Fastfloor is sinds 1990 actief in de wereld van vloeren richtte zich voornamelijk op de zakelijke markt.
Om het speelveld te verbreden is de strategische keuze gemaakt naast de zakelijke- de consumentenmarkt te gaan bedienen. Met hoofdzakelijk de inzet van traditionele media werden consumenten uitgenodigd een kijkje te komen nemen in Doetinchem. “De Fastfloor opendeur dagen weekend” waren een feit. In basis een redelijke succesvolle activiteit, maar er lag veel meer potentie.
Dat de consumentenmarkt een ander tak van sport is werd al snel duidelijk. Het lijkt voor de hand liggend succes op de zakelijke markt te kopiëren naar de consumentenmarkt, maar deze vlieger gaat niet helemaal op. Er lag nog voldoende ruimte voor verbetering in uitstraling, zichtbaarheid en toegankelijkheid voor consumenten. Het marketing & communicatieplan had een andere schwung nodig, die beter aansluit bij de verbeelding van de consument.
Daar komt Proost om de hoek kijken. Een team samenwerkende marketing & communicatie specialisten was snel geformeerd. Al brainstormend kwamen we tot de conclusie dat de huisstijl op de schop moest.
Waarom? Vanuit de overtuiging dat goede communicatie en presentatie, mede het zakelijk succes bepalen. Een goede huisstijl roept een positieve associatie op bij de doelgroep, de eerste indruk, het beeld dat neergezet wordt heeft een belangrijk rol in de customer journey, een relevant motief in de aankoopoverweging.
De huisstijl, door RSM Solutions vormgegeven, is de basis van het merk, maar is niet alleen fysiek drukwerk, ook online moet de huisstijl doorgevoerd worden, social media, brandphotography en natuurlijk de website. Het geheel zijn communicerende vaten en moet kloppen.
Het succes is dan ook geen toeval, maar het resultaat van onderzoek, analyse en het maken van scherpe keuzes. Begonnen met een scherpe positionering die op alle fronten verder wordt door vertaald en concreet uitgerold.
Dit heeft geleid tot structureel meer klanten, “het Fastfloor opendeur dagen weekend” is inmiddels twee volledige maanden geworden. Met een significante stijging van de omzet in de consumententak als gevolg.