De eerste stappen op online marketing gebied.
Vaak brengen veranderingen de nodige uitdagingen met zich mee. Keuzemomenten, trial and error. We staan vaak op een afslag, maar welk pad is dan de juiste? Iedere onderneming die online succes heeft behaald heeft het wel ondervonden. Eindeloos A/B-testen. Wat werkt wel en wat ook zeker niet.
Het is een zoektocht naar de juiste balans tussen middelen en mogelijkheden. Hoe pak ik dit aan als vakman die verstand heeft van het bouwen van mooie interieurs, keukens en badkamers, maar niet van marketing. Waar begin ik?
“Op mijn eigen vakgebied ken ik door de jarenlange ervaring de ins en outs en de do’s en dont’s”.
Om het juiste pad te vinden in de branchevreemde online marketing, dat is een andere tak van sport.
Hofhuis Keukens en Meubelen levert meer dan 25 jaar maatwerk keukens, badkamers en meubelen. Goede service, persoonlijke aandacht en puur vakwerk hebben Hofhuis gemaakt tot wat het nu is. Succesvol met de spreekwoordelijke Twentse nuchterheid. De marketing aanpak was overzichtelijk, naast mond op mond reclame was het voornamelijk printmedia, dag- en huis aan huiskranten die de connectie met de (potentiële) klanten moesten maken.
Maar de wereld verandert, het aantal mediakanalen is enorm toegenomen en ieder kanaal kent haar eigen specifieke rol in het aankoopproces. Het proces van oriëntatie tot verkoop; de klantreis of beter gezegd de customer journey is wezenlijk veranderd. De consument oriënteert zich online, ook nadat zij een offline advertentie gezien heeft. Dat klinkt misschien vreemd maar dat is het niet.
Wanneer we de klantreis onder de loep nemen, hebben on- en offline een ander rol tijdens de reis. Offline voornamelijk in de aanvangsfase, wanneer de klant nog relatief passief is. Tijdens het vervolg van zijn reis, wanneer daadwerkelijk keuzes worden gemaakt, spelen de online kanalen de hoofdrol.
Het is dus essentieel online een positie te creëren, anders profiteren de concullega’s die wél online zichtbaar zijn en doen de business met de klant. Voor Hofhuis tijd om zich online te profileren, positioneren, zicht- en vindbaar te worden. Klinkt natuurlijk allemaal relatief eenvoudig, maar dat is het natuurlijk niet.
Online marketing is een vakgebied dat vele kansen biedt maar ook vele valkuilen kent. Vaak lopen vele boodschappen door elkaar op verkeerde kanalen en verkeerde momenten. En dat vinden wij nu een mooie uitdaging. Naast het helpen van de relatief gevestigde orde, starters begeleiden en volledig ontzorgen de juiste eerste stappen op online marketing gebied te zetten.
Zo zetten we iedereen in zijn kracht, simpelweg doordat de ondernemer kan doen waar hij blij van wordt en goed in is en wij waar we lol aan beleven en waar we goed in zijn. Hofhuis in het blij maken van klanten met een mooie keukens-, badkamers of interieur, wij met het vormgeven van een succesvolle (online) campagne.
Hoe hebben we dit gezamenlijk opgepakt? We verzamelen eerst veel informatie. Met Hofhuis hebben we eerst persoonlijke gesprekken gevoerd. Om te kijken of er een klik is en om ons te verdiepen in het bedrijf en haar cultuur. Dat begint bij een stukje geschiedenis, ontwikkelingen in de branche, USP’s en het achterhalen van de doelstellingen op korte en lange termijn.
Met deze input zijn we aan de slag gegaan en hebben aan de hand van deze informatie de identiteit van Hofhuis bepaald. Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wie je wil bereiken dan straal je dat ook uit. Als je zelf nog niet helder voor ogen hebt wat jouw identiteit is, welke doelgroepen je wilt bereiken zal dat nadrukkelijk negatieve effecten hebben op de resultaten van de campagne en de omzetrealisatie.
Vanuit de helder geformuleerde identiteit hebben we een online communicatieplan opgesteld waarbij we concrete keuzes gemaakt hebben.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Kort voor Kerst 2021 is de corporate website die als “online” etalage fungeert, live gegaan.
Naast de bouw van de website is deze met relevante content gevuld. Hierbij houden wij nadrukkelijk rekening met de actuele zoekvraag bij het bepalen van de onderwerpen.
De website is het (online) gezicht van Hofhuis Keukens en Meubelen, het fundament voor alle marketingactiviteiten, en niet onbelangrijk, een krachtige leadgenerator. Het is een ecosysteem geworden en een proces dat we continu monitoren.
Het website bezoek is reeds significant gegroeid, zoekmachineoptimalisatie en een zoekwoordadvertentiecampagne zijn hieronder de belangrijke pijlers.
Het mooie resultaat dat we binnen 6 maanden hebben gerealiseerd? Een groei van meer dan 500% relevante websitebezoeken (tot ca. 2.700 maandelijkse bezoekers uit Twente) én een goed gevulde orderportefeuille.
Doordat wij de vakman ontzorgen in alle marketingfacetten, blijft er voor Hofhuis zelf meer tijd over te doen waar zij goed in zijn. Het waarmaken van (woon)dromen.