Marketing in Duitsland

Duitsland is dichterbij dan u denkt………..alleen even bukken alstublieft!

Nederland is al van oudsher een handelseconomie. Sinds het begin van de Gouden Eeuw, we schrijven het jaartal 1602, het jaar waarin de VOC werd opgericht, groeide de economie vrijwel ongehinderd. Nederland werd het centrum van de wereldhandel. 

Na zich te hebben vrijgevochten van het Spaanse gezag ontwikkelde ons land zich tot een internationale grootmacht en beschikte over een aantal zeer winstgevende koloniën. Maar het fundament van de groei werd gelegd met de handel in Europa.

We waren creatief, slim, spaarzaam hadden handelsgeest, en dachten in kansen en niet belemmeringen.

Tot zover de geschiedenis.

Anno nu is Duitsland één van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Met maar liefst 83 miljoen inwoners en historisch weinig mensen zonder baan, vormen onze oosterburen een interessante markt.

Wanneer we inzoomen op het Duitse grensgebied Münsterland en dit afzetten tegen de kengetallen van de buren Twente en de Achterhoek stellen we vast dat dit gebied voor het MKB bijzonder veel potentie biedt. Met ruim 2,5 keer zoveel inwoners (ca. 2,6 miljoen versus ca. 1 miljoen) is er een enorm achterland. Zeker in de wetenschap dat de Duitse consument aan niet dagelijkse boodschappen ca. 3 keer zoveel uitgeeft dan de Nederlander, de gemiddelde koopkracht ruim 15% hoger ligt, de reisbereidheid groot is, de “winkelduur”  langer is en een bezoek aan een koffiebar of lunchroom ook zeker een onderdeel van het winkelen is.

Het is daarom op z’n minst bijzonder te noemen dat slechts 20% van de MKB’ers gebruik maakt van de kans zaken te doen met onze buren. Terwijl zeker na het sluiten van het Schengenakkoord in 1995 de landsgrenzen in feite verdwenen zijn.

Ondanks het feit dat Duitsland zo dichtbij is en ook de Duitse manier van leven op die van ons lijkt, werkt de Duitse markt toch echt anders.

Wie wel eens in Duitsland komt, weet dat Duitsers doorgaans ‘pünktlich’ en ‘gründlich’ zijn,  formeler en beter georganiseerd. In veel opzichten lijkt de Duitse maatschappij behoorlijk op die van ons maar tegelijkertijd zijn we toch weer verschillend.

Kwaliteit is belangrijk
Wanneer u actief bent op de Duitse markt, merkt u snel dat Duitsers anders benaderd willen worden dan de gemiddelde Nederlander. Duitsers zijn over het algemeen gevoeliger voor het uiterlijk van uw advertentie, uw zaak, uw website, de content, de vertaling en of u geloofwaardig overkomt.

Hoe overtuigt u de Duitse consument? Kwaliteit en comfort. De Duitse consument is over het algemeen welvarend en heeft een vrij hoog besteedbaar inkomen. In tegenstelling tot de Nederlandse consument is de Duitse niet zozeer gefocust op kortingen maar geeft hij meer om kwaliteit en comfort. De herkomst van een product is erg belangrijk en het product wordt dan ook het liefst gekocht bij een gecertificeerde dealer/gekwalificeerde zaak.

De Duitse klant is ook best bereid daar iets meer voor te betalen, mits de zaak aan zijn kwaliteitsvoorwaarden voldoet. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.

Marketing en communicatie
“Traditionele markten moet u ook daadwerkelijk traditioneel benaderen”. 

Een oude wijsheid in het zakendoen is:  “Als ik iets wil kopen, verwacht ik dat men mijn taal spreekt”.

Denk dus na over een goede marketingmix. Op welke manier kunt u uw nieuwe doelgroep het beste bereiken? De Duitse consument is relatief conservatief wanneer het om online kopen en oriënteren gaat. Het online bestellen en thuis laten afleveren is in Duitsland (nog) stukken minder populair dan in Nederland. Traditionele vormen van marketing, zoals printadvertenties of radiospot, werpen nog altijd hun vruchten af. Kijk dus met een iets andere bril naar uw Duitse doelgroep en gebruik een beetje Fingerspitzengefühl .

En ook hier geldt; ga voor kwaliteit.  Zorg dat  de vertaalde tekst goed is, werk daarom samen met een native vertaler.

Sleutelwoorden in Duitsland? Subtiel en kwalitatief. In Nederland richten we ons vaak op gevoel en beleving. Hier verkopen we geen bedden, we verkopen een goede nachtrust. In Duitsland is dat anders. Daar willen consumenten het liefst álles weten over het product en bijbehorende aspecten.

Ook met korting werkt het anders. De ‘zuinige Hollander’ houdt van duidelijk gecommuniceerde kortingen. Duitsers niet, dus wees wat subtieler. Uitroeptekens? Liever niet. Ook uitingen als ‘wij zijn de allerbeste’, ‘gegarandeerd de goedkoopste’ en ‘altijd de snelste’ zijn niet de beste keus in Duitsland.

Sterker nog: u moet dit soort beweringen kunnen bewijzen. Kunt u dit niet? Dan kan de concurrentie u zwart maken en in het ergste geval krijgt u hiervoor een boete. Daarbij gelooft de Duitse consument u niet zo snel. Heeft u hem of haar toch overtuigd? Dan moet u ervoor zorgen dat u de bewering waar maakt.

Focus u dus subtiel op kwaliteit en service en kom uw beloftes na.

Maar hoe nu verder?

De keuze om toe te treden tot de Duitse markt lijkt dus voor de hand te liggen, de stabiele economische situatie, omvang van de afzetmarkt en ligging maakt het een razend interessante groeimarkt.

Perfect om uw business uit te breiden. Een echte kans om groei te realiseren dient zich aan… los geht’s of lass mal sitzen?

Al die heisa!!!! De zaken lopen goed, waar begin ik aan???

Appellerend aan de geschiedenis, onze natuurlijke handelsgeest, onze voorvaderen, is de vraag stellen deze automatisch beantwoorden.

Als ondernemer ben u voortdurend op zoek naar nieuwe markten, nieuwe afzet kanalen. Ze zijn dichterbij dan u denkt.

Het ligt voor het oprapen. Alleen even bukken alstublieft!

Meer inspiratie

Lees onze blogs voor meer diepgang